Zwemmen

“Zwemmen? ” Vroeg Raymond. “Eh gast, het is Januari.” antwoordde ik.  Nu was ik al gewend om koud te douchen maar een winterdipje in een koud meer stond nog niet eerder op het programma. “Ja dat is goed” hoorde ik mezelf zeggen. Eh, shit. Nu moet ik wel gaan.

Ik ben in aanraking gekomen met koud douchen na een workshop van Koen de Jong. Koen de Jong heeft samen met Wim Hof (beter bekend als “the Iceman”) het boek geschreven “Koud Kunstje”.  Het boek kregen we bij de workshop. Nu moet ik toegeven dat het boek eerst wat stof heeft liggen happen. Het idee stond mij -en denk met mij velen anderen- nog niet echt aan.  Ik las uiteindelijk het boek en ging eerst iets minder warm douchen. Gevolgd door 10 seconden koud douchen tot ik er aan wende en nu zo’n 1,5 minuut gemiddeld afdouchen. Ja, je leest het goed, ik doe eerst het sopwerk onder de warme douche. Vlak voor de douche koud gaat doe ik wat ademhalingsoefeningen. Geloof me, hierna voel je je herboren en je staat AAN!

Waar is kou goed voor?

Het zou goed zijn voor de doorbloeding, voor je stemming, tegen ontstekingen. Het kan je letterlijk uit je winterdipje halen.

  • Je staat direct “aan”. De kou zorgt er voor dat ons lichaam denkt dat het gaat bevriezen en stuurt het bloed naar de vitale organen. Het hoofd en hart. Het verhoogt de noradrenaline en beta-endorfine in het bloed. Dit geeft je humeur een enorme boost.
  • Verbranden van vet. Door de kou wordt je “kachel” opgestookt. Het zorgt voor de productie van “bruin vet” die ons van oudsher warm hield en ons metabolisme een boost geeft. We worden tegenwoordig te weinig blootgesteld aan koude, dat we minder bruin vetten hebben. Dit kan worden hersteld door koude training.

Moet het dan zou koud ?

Onderzoek in het Maastricht UMC heeft laten zien dat milde kou (zonder rillen) ons energiegebruik in rust tot wel zo’n 30 % kunnen verhogen. Ze ontdekten hier het eerder genoemde bruine vet. Dat weefsel is een soort kachel van ons lichaam. Met bruin vet kunnen we veel extra warmte produceren zonder rillen. Bovendien blijkt uit dierstudies dat bruin vet ook goed is voor de regeling van onze bloedsuikers en vetten. Gezond voor hart en bloedvaten. Bij gewenning aan de kou neemt ook bruin vet toe.  (bron: mumc.nl  )

Met dank aan Raymond voor de begeleiding van de winterdip -> https://raysway.nl/

Als je het filmpje van de winterdip wilt zien, laat dan even een reply achter in de comments.

Warme groet, Sven van der Haven – Doitacademy.nl